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jungjin lee
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Jungjin Lee's extraordinary new artist's book, Voice, comprises 46 large-scale photographs made in 2018 and 2019. While the photographs were originally made in deserts, mountains, oceans and plains, the artist writes, «My images should be seen as metaphors, a form of meditation. I do not depict landscapes or nature. The desert allows me to see my inner self, and my goal is to make images of what I feel there: the eternal sense of being open and present to the world.» Lee's work has expanded the boundaries of the photographic process to create images that are simultaneously textural and minimalist. After printing an image on hand-emulsified cotton or mulberry paper, she then alters its finish, using technological processes that result in a distinct, high contrast image. Born in Korea in 1961, Lee began photographing while a student at Hongik University in Seoul, where she earned a BFA in ceramics in 1984. After graduating, Lee worked as a photo journalist and freelance photographer. She earned an MA in Photography from New York University in 1991. While in New York City, Lee worked for the photographer Robert Frank. Later, she traveled across the country and was deeply moved by the American desert, which became the subject of several of her photographic series. Lee's work has been exhibited widely and is in countless collections, including the The Metropolitan Museum of Art, Whitney Museum of American Art, LA County Museum of Art, Houston Museum of Fine Arts, the National Museum of Modern and Contemporary Art in Gwacheon, Korea, the Seoul Museum of Art, and the Goeun Museum of Photography in Busan, Korea. Her work has been the subject of numerous publications; Voice is the Jungjin Lee's third monograph with Nazraeli Press.
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Pour Jungjin Lee, photographier le paysage est une exploration de son propre esprit et de ses états introspectifs. Son projet Unnamed Road, déjà publié en 2015, aborde les territoires contestés d'Israël et de la Cisjordanie du point de vue du paysage. Ses images en noir et blanc sont des mondes autonomes d'immobilité et d'émerveillement. Ses images suggèrent que malgré l'apparence de fluctuation, certaines vérités fondamentales ne changent pas : tout comme la surface de l'océan est en constante évolution, ses profondeurs restent en realité figées. Dans le travail de Jungjin Lee la matérialité et la technique d'impression occupent toujours une place d'exception : depuis vingt ans, elle utilise une émulsion photosensible liquide appliquée au pinceau sur du papier de riz fait main, une méthode proche de la peinture. Dans Unnamed Road, elle emploie pour la première fois des processus numériques. Les images restent néanmoins des explorations du hasard et de l'imperfection.
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"Au début des années 90, la photographe coréenne se rend plusieurs fois aux États-Unis pour y saisir les grands espaces désertiques, leurs roches, cactus et plantes éparses. Elle travaille en appliquant une émulsion photosensible sur du papier coréen traditionnel en fibres de mûrier, obtenant ainsi un résultat à la fois brut et empreint de sérénité. Robert Frank, dont elle fut l'assistante, y voit des "paysages débarrassés de la bête humaine"". Ce catalogue accompagne une rétrospective de son travail présentée au Fotomuseum Winterthur à l'automne 2016."
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